Kaakklachten

In het kort:

• Kaakklachten bestaan in allerlei soorten en maten: pijn in de kaak, knappende of krakende of vastzittende kaakgewrichten en het niet kunnen ontspannen (bijvoorbeeld bij klemmen of knarsen)
  • Kaakklachten uiten zich soms ook in hoofdpijn, oorpijn, pijn boven of achter de oog, kiespijn of gevoelige tanden/kiezen en pijn of druk rondom de slapen
  • Kaakklachten worden vaak veroorzaakt door stressgerelateerde klachten
  • Fysiotherapie kan helpen om de klachten te verhelpen of te verminderen

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

Bij de behandeling van kaakklachten denk je misschien niet meteen aan een fysiotherapeut. Toch kan fysiotherapeutische behandeling er in veel gevallen voor zorgen dat kaakklachten verminderen en zelfs helemaal verdwijnen. De fysiotherapeut onderzoekt en behandelt klachten in het hoofd-, hals- en kaakgebied. Met advies, oefeningen en begeleiding helpt fysiotherapie om de kaken meer te ontspannen en de beweeglijkheid ervan te verbeteren.

Wat zijn kaakklachten?

Kaakklachten worden meestal veroorzaakt door het kaakgewricht of de kauwspieren. Daarnaast bestaan er ook kaakklachten die voor je gevoel misschien helemaal niets te maken hebben met je kaak maar toch veroorzaakt worden door problemen in het kaakgebied. Voorbeelden hiervan zijn: (onverklaarbare) oorklachten/oorpijn, nekklachten, een brokgevoel in de keel, hoofd- of kiespijn. Kaakklachten ontstaan vaak als je het kauwstelsel (meestal onbewust) teveel onnodig gebruikt en daardoor overbelast. Voorbeelden van deze ‘verkeerde mondgewoonten’ zijn onder andere: klemmen met de kaken, tandenknarsen, nagelbijten, tongpersen, kauwgum kauwen, enzovoorts. Kaakproblemen ontstaan vaak in stressvolle perioden.

Soorten kaakklachten

De medische benaming voor kaakklachten is Temporo Mandibulaire Dysfunctie (TMD). Dat is een verzamelnaam voor alle stoornissen in het bewegingsapparaat van het kauwstelsel. Ze kunnen invloed hebben de manier waarop je je mond gebruikt, bijvoorbeeld bij eten, drinken, spreken, gapen, lachen, enzovoorts.

De meest voorkomende klachten bij TMD zijn:

• pijn of vermoeidheid van de kauwspieren
  • het niet goed kunnen openen of sluiten van de mond
  • pijn in en rond het kaakgewricht
  • knappende of krakende kaakgewrichten
  • pijnlijke tanden en kiezen
  • slijtage van het gebit
  • hoofd- en/of nekpijn

Behandeling

De behandeling begint met een vraaggesprek met je fysiotherapeut. Ook vindt er een lichamelijk onderzoek plaats. De fysiotherapeut beoordeelt de functie van de kaakgewrichten en de kaakspieren en kijkt of je ‘verkeerde mondgewoonten’ hebt. Daarnaast onderzoekt de fysiotherapeut ook je nek en hals en kijkt in je mond. Met advies, oefeningen en begeleiding helpt de fysiotherapeut je bij het ontspannen van de kaak en geeft advies over ‘verkeerde mondgewoonten’. De spieren en de gewrichten kunnen worden behandeld. Ook krijg je houdingsinstructies, leer je zelfmassage, ontspanningsoefeningen en oefeningen waarmee je beter leert kauwen.

Je kunt de onderstaande knoppen gebruiken om een afspraak te maken.

Maak direct een afspraak

MA 08:00 tot 20:00